Avoimessa maailmassa 26.-27.9.2016
Raju poliittisen
kulttuurin muutos heijastuu vuoden 2017 budjettikatsauksessa: ” Pääministeri Juha Sipilän hallituksen
tavoitteena on nostaa Suomen talous kestävän kasvun ja kohenevan työllisyyden
uralle sekä turvata julkisten palvelujen ja sosiaaliturvan rahoitus.
Velkaantuminen suhteessa bruttokansantuotteeseen taitetaan vaalikauden loppuun
mennessä ja velaksi eläminen lopetetaan v. 2021. Hallitus sitoutuu tekemään
hallituskauden aikana päätöksiä säästöistä ja rakenteellisista uudistuksista,
joita tarvitaan julkisen talouden 10 mrd. euron kestävyysvajeen kattamiseen.”
Rajua menoa. Vuoden
2017 budjetti on 55,2 mrd. euroa.
Lisäksi
kilpailukykysopimus kasvattaa valtion budjettialijäämää vajaalla 900 milj.
eurolla v. 2017. Muutos aiheutuu määrärahatarpeen yli 400 milj. euron
nettomääräisestä kasvusta sekä verotulojen yli 400 milj. euron nettomääräisestä
laskusta.
Talousarvion
määrärahat ovat 55,2 mrd. euroa ja tulot ennen velanottoa 49,7 mrd. euroa.
Valtionvelka nousee 111,0 mrd. euroon.
Suomeen syntyy kolmiportainen
julkinen hallinto. Muutosjohtaja Sinikka Salo märittelee tavoitteet:
Valinnanvapaus muuttaa
paljon
Muutos tehdään
rivakasti, tiukassa valtion ohjauksessa. Kuntien rooli muuttuu. Resursseaja ja
henkilöstöä siirtyy maakuntiin – paljon. Kunnissa sivistystoimen rooli kasvaa
jopa 80% koko kunnan volyymistä. Kunnan asiakkuusajattelu muuttuu: kaikki
asukkaat ovat kunnan asiakkaita, ei vain ne, jotka tarvitsevat palveluita.
Tulevaisuuden kunnat
ovat alustoja, jotka mahdollistavat erilaisen tekemisen. Huomio kiinnittyy eri
toimijoiden aktivointiin, eli siihen kuinka aktiiviset ja oman elinympäristönsä
kehittymisestä kiinnostuneet kuntalaiset, yhteisöt, järjestöt ja yritykset
voivat sekä haluavat osallistua tulevaisuuden tekemiseen. Tulevaisuuden
kuntakenttä vaatii mullistusta – uutta ajattelua, kokeiluja ja toimintatapoja.
Kuntien menestyksen ratkaisee toimintakulttuuri, ei organisoitumisen muoto.
Neljän
valtakunnallisen palvelukeskuksen valmistelu aloitetaan heti. Selvityshenkilöt
on nimetty lähinnä valtionhallinnosta. Henkilöstö- ja taloushallinnon
palvelukeskus, ICT-palvelukeskus, yhteisten hankintojen palvelukeskus ja
kiinteistö- ja toimitila-palvelukeskus. Tukipalveluja tuottavien
palvelukeskusten tehtävänä on tarjota maakunnille niiden oman toiminnan tueksi
tehokkaat, asiantuntevat yhteistyön ja yhteisten tukipalveluiden työvälineet.
Valtio vastaa palvelukeskusten perustamisen edellyttämistä toimenpiteistä.
Resursseja siirtyy:
Ja toiminnalliset muutokset
lähiaikoina ovat suuret:
Sote-uudistus on
suurin hallituksen reformeista. Sen säästötavoitteet ovat aika isot:
Kiinteistöt ovat
aiheuttaneet huolta:
Tehtävien jako on
aiheuttanut huolta.
Rahoitus on
aiheuttanut huolta:
Valtion rahoittaa
maakunnat:
Avainsanojana digitalisaatio ja kehittäjän mieli – juuri niitä, mitä Kuusamossa on haettu ja saavutettu:
Palvelumuotoilu ja asiakaslähtöisyys
Muutoksessa kunnan rooli muuttuu olennaisesti. Ehkä tehtävä selkiytyy? Ehkä soten tehtävä on asiakkuuden kannalta ollut erilainen ja nyt tehtävien eriytyessä voimme päästä paremmin aitoona asiakaslähtöisyyteen.
Palvelutuotanto muuttuu reippaasti. Perinteisestä palvelutuotannosta siirrymme osallisuutta mahdollistaviin digitaalisiin, sosiaalisiin ja fyysisiin alustoihin. Alustoihin, jotka houkuttelevat asukkaita osallisuuteen. Elinvoimaa ja hyvinvointia rakentamaan. Osallisuus kunnassa ei tapahtu ennalta ehkäisevän motiivin pohjalta, vaan hyvinvointi ja elinvoima ovat arvoja itsessään, tavoittelemisen arvoisia.
Valinnanvapaus antaa houkuttelutehtävän myös sotepalveluille. Se ei ole ihan helppoa, kun kone on tiukasti viritetty siihen, että palveluita tuotetaan mahdollisimman niukasti. Asiakkuutta yritetään estää.
Asiakaskokemuksen johtaminen nousee keskiöön. Palvelumuotoilussa se on ensiarvoista. Julkinen sektori tulee pärjäämään kilpailussa hienosti. Koksa sillä on kaikki. Aina. Ja yli 10% etumatka. Mutta: sen pitää oikeasti muuttua. Tehdä 90 asteen käännös tuotanto- ja työntekijälähtöisestä aidosti asiakaslähtöiseksi. Kehittäjän mielellä
Asiakas keskiössä
Kaiken kehittämisen keskiössä on asiakas. Meidän on uskallettava katsoa yksilöllisiä ratkaisuja.
Meidän on ymmärrettävä mistä tulee ihmisten hyvinvointi ja
tuottaa sitä.
Meidän on kyettävä muotoilemaan vuorovaikutuksen kenttä
uudestaan. Fyysinen, sosiaalinen ja digitaalinen vuorovaikutuksen kenttä. Sen
on oltava houkutteleva. Meidän ei tarvitse tietää mitä se on, mutta meidän on
tehtävä kenttä houkuttelevaksi, muotoiltava sitä, ei palvelua. On saatava
ihmiset osallistumaan mahdollisimman paljon.
Kaavoitus-koulutus ja kehittäminen. Ne liittyvät tulevaisuuden
kuntaan. Miten luomme 1000 uutta työpaikkaa Kuusamoon? Miten saamme sirpaleiset
työmahdollisuudet esiin? Miten kohtautamme ne tekijöihin, jotka sellaisia
voivat tehdä?
Lue tästä Uuden työn yhteiskunta -kirjan Osallisuus -kappaleen tästä linkistä >>
Tai kuuntele Osallisuus-kappale täältä >>
tai tästä >>
Innostusta tuottavat prosessit
Kun tuotat asiakashyötyä, innostut työstäsi. Työinnostus ja
tuottavuus on täysin kiinni siitä, miten pystymme fokusoimaan asiakashyötyyn ja
asiakaslähtöisyyteen. Se innostaa, että teemme eri tavalla töitä, otamme
asiakkaita mukaan.
Johdetaan ensisijaisesti asiakaskokemusta. Mietitään sitä, miltä asiakkaasta tuntuu.
Toimintakulttuuri on luotu sellaiseksi, että toiminta menee tietyn kaavan mukaan. Se pitäisi rikkoa.
Miten kulttuurin voi muuttaa? Voit tehdä sen nopeasti. Tee nopea pilotti. Analysoi se ja mallinna.
Tuotekehittäjän arvot
Usko. Usko siihen mitä teet.
Toivo. Anna toivoa ihmisille mennä oikeaan suuntaan.
Rakkaus. Rakasta sitä mitä teet. Tee hyvää. Tee sitä intohimoisesti.
Lehmänhermot. Jaksa tehdä sitä, minkä uskot oikeaksi.
Norsunnahka. Kestä kritiikkiä. Vahvistu.
Kehittäjän mieli ja jatkuvan kehittämisen kulttuuri
Kuuntele mitä Kalle kertoi, klikkaa tästä >>tai tästä >>
Kehittäjän
mielessä kyse on koko ajattelutavan muutoksesta. Havainnoidaan ympäristöä.
Mietitään miten me voitaisiin tehdä toisin. Se on ensimmäinen vaihe. Käytetään
aikaa siihen, että mietitään toisella tavalla tekemistä. Toinen vaihe on
kokeilut. Rohkeus kokeilla.
Siitä
tulee työkulttuuri. Rutiineista uuteen. Kokeiluihin ja uuden pohtimiseen.
On
johdettava innovaatioita. Johdettava samaan aikaan itseänne ja innovaatioita.
Ei voi katsoa pelkästään rahaa, ei raha edellä.
Arjen
uusista ratkaisuista syntyy kokeilukulttuuri. Se alkaa tuottaa sosiaalista
pääomaa. Uudenlaista ilmapiiriä. Työyhteisöstä tulee utelias. Parhaimmassa
tapauksessa syntyy positiivista kilpailua. Työyhteisön keskustelu muuttuu
siihen, mitä olemmekaan tehneet eri tavalla, mitä kaikkea olemme muuttaneet.
Tällaiset
työyhteisöt ovat houkuttelevia. Eteenpäin menevä kehittämisen suunta on
houkutteleva. Kun rakennetta sosiaalista pääomaa, rakennatte samalla
taloudellista pääomaa. Huomaatte, että otatte helpommin riskejä. Se on osa koko
hommaa. Se ei vie enää potkua kehittämisestä.
Osaamispääoma.
Digimaailma on äärimmäisen tärkeässä roolissa. Kun mietitte osaavaa
työntekijää, minkälainen hän on? Sen sijaan että osataan työssä osattavia
asioita, meidän tulisi miettiä mitä pitäisi, mitä voitaisiin tehdä. Jalostetaan
työtä koko ajan. Teistä tulee hyvien kysymysten esittäjiä.
Vastaus
löytyy big datasta. Se on ihmiskunnan tietovaranto. Se on yhden näpäytyksen
takana.
Kun
on kehittäjän mieli, on käytettävä big dataa. Miten sama juttu tehdään muualla?
Se on hieno polku kulkea ja huomata miten asioita tehdään muualla. Eikä suoraan
kopioida, vaan jalostaa jo tehty. Katsoa miten se sopii omaan.
Ajalla
on keskeinen funktio koko jutussa. Kun saadaan vapautettua aikaa kehittämiseen,
kokeilemme uusia asioita. Yhtäkkiä teillä alkaa luovuus lisääntymään. On
puristettava idea käyttökelpoiseksi.
Missä
vaiheessa siitä tehdään yleistä? Teen jutun ja siinä se oli. Näitä juttuja on
hyllyt täynnä. Toteutusvaihe on äärettömän tärkeää. Sen vieminen käytäntöön.
Älkää miettikö itseksenne ideoita. Jakakaa ne. Kokeilukulttuurissa puhutaan
ääneen ideoita. Kun sitä kerrotaan omin sanoin, se jäsentyy aivoissa
järkeväksi. Selkeäksi kertomuksiksi. Puhukaa ideoita ääneen omin sanoin.
Sen
ympärille syntyy joukko ihmisiä, jotka ottavat kopin ideasta. Ne lähtevät
kulkemaan omia ratoja. Ihmiset tuovat niihin omia ajatuksia ja panosta
lisää.
Tulkaa
tänne, löydät täältä oman ideasi jalostetussa muodossa.
Se
on osa joukkoistamista.
Kehittämisessä
maali on oltava selvillä. Kaikkein arvokkain on aika. Ihmiset ovat onnellisia
kun heillä on paljon aikaa.
Täytämme
usein aikamme jollain, mitä emme tule ikinä työssämme käyttämään. On saatava
asiakkaat mukaan tekemään. He vievät juttua eteenpäin. Antaa heidän
viedä.
Puhutaan
flow-ilmiöstä. Järjestetään asiat niin, että ne virtaavat eteenpäin vailla
esteitä. Niiden ohjaaminen on tuotekehitystä. Poistetaan esteet. Se on se idea.
Ei yritetä tehdä kaikkia asioita, vaan annetaan niiden mennä ja ohjaillaan
niitä.
Siirrytään
reaktiiviselta puolelta proaktiiviselle puolelle.
Epidemia
kehittäjän mielelle. Voi olla, että alkuun teitä pidetään viheliäisinä
ihmisinä.
Maanantai 26.9. - Palvelumuotoilua
Klo 9.00 Aamukahvit ja päivän aloitus
Käyttäjälähtöinen palvelumuotoilu
Palvelumuotoilu tuotekehitystyössä
Digitaalisen maailman palvelutuotannon muutokset
Jaana Utti, Tamora Oy
Tulevaisuusnäkymiä Kuusamossa
Jari Hentilä, Naturpolis Oy
Kehittämiskokemuksia Oulunkaarelta
Matti Matero, Oulunkaari
Kehittämiskokemuksia Oulunkaarelta
Matti Matero, Oulunkaari
Klo 16.00 Huomenna jatketaan!
Tiistai 27.9. - Prosessit pysyviksi
Klo 8.30 Päivä käyntiin!
Tuotekehitystöiden johtaminen ja niiden jalkauttaminen organisaatioon
Kalle Michelsen videon välityksellä :) Tamora Oy
Tuotekehitystöiden johtaminen ja niiden jalkauttaminen organisaatioon
Kalle Michelsen videon välityksellä :) Tamora Oy
Innostusta ja hyvinvointia tuottavat prosessit työyhteisössä
Käyttäjäkokemuksen johtaminen
Prosessit pysyviksi
Jaana Utti, Tamora Oy
Klo 14.00 Hyvää kotimatkaa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti